Řidiči a brýle

31. prosince 2019

Domů / Blog / Řidiči a brýle
Řízení auta je pro většinu z nás nutností. Při řízení vozu je hlavním využívaným smyslem zrak. Řidič sleduje prostor před sebou, ve zpětných zrcátkách , přístrojovou desku a periferním viděním vnímá okolí kolem sebe. Oči jsou velmi namáhány a neodpočinou si po celou dobu řízení. Neustálé zaostřování zraku vede k pocitu celkové únavy celého organismu, který volá po odpočinku. Může to narušit koncentraci na dění v provozu a vést k ohrožení účastníků dopravy.
V šeru nebo ve tmě se zhorší vidění i u zdravého oka. Tento efekt se nazývá noční myopie a je způsoben rozšířením zornice při úbytku světla a projeví se periferní zkreslení čočky. Tento jev může navodit zhoršení vidění až o 0,5 dpt. Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti cca 200 m, oko s vadou -0,75 dpt až ze 100 m, oko s vadou -2,0 dpt pak z pouhých 20 m. Na rychlou reakci za volantem nezbývá mnoho času. Riziko dopravní nehody je na podzim až 15x vyšší než v letním období. Více obezřetní by měli být řidiči ve vyšší věkové kategorii, kdy se začínají vyskytovat oční choroby jako je šedý zákal, zelený zákal ( vysoký nitrooční tlak ), VPMD ( věkem podmíněná makulární degenerace ). V ČR jsou kontrolní prohlídky zraku pro řidiče z povolání povinné před nástupem do zaměstnání a dále každé dva roky. Ostatní řidiči absolvují prohlídky v 65 a 68 letech a dále každé dva roky. Přitom má podle odhadu odborníků z řad optiků problém se zrakem zhruba 73 % z celkem 6,5 milionu registrovaných řidičů. A tak, pokud to neřeší zákon, měli by se o to starat sami řidiči, jde ostatně o jejich zdraví a životy.

Na co se zaměřit při výběru brýlové obruby ?

Především by měla poskytnout široké zorné pole. Méně vhodné jsou úzké obruby, které omezují pohled nahoru a dolů ( na světla semaforu, na přístrojovou desku ).Dotyčný pak musí víc zatěžovat krční páteř. Někomu mohou vadit široké boky stranic v periferním vidění. Důležitá vlastnost je i hmotnost brýlí. Velmi lehké materiály jsou titan a ocel.
Z bezpečnostního hlediska jako materiál pro brýlová čočky je doporučován plast. Při autonehodě, důsledkem nárazu uvnitř kabiny, se skleněné mohou rozbít a řidiče poranit.
Ovšem, už jsem viděla rozbitou i plastovou čočku, proto dokonalou ochranou je materiál polykarbonát.
Korekční hodnoty a design brýlových čoček.
Oční vada by měla být plně korigovaná, tak je zajištěno, že i při zhoršených světelných podmínkách nedojde k rozostřování vjemu. U lidí kolem 50. roku věku bych doporučila multifokální ( víceohniskové ) brýlové čočky. Ty řeší dioptrie do dálky, střední vzdálenost a na blízko. V tomto věku už začíná být problém zaostřit na přístrojovou desku a pokud někdo používá navigaci, zajisté ocení pohodlný, ostrý pohled i na ní. Na trhu jsou přímo určené multifokály pro řidiče, kde je zajištěno široké zorné pole do dálky a na přístrojovou desku. Přechody mezi vzdálenostmi jsou plynulé.

Jaké možnosti jsou na sluneční počasí ?

V dnešní době je široká nabídka, jak pomoct řidičům, kterým vadí sluneční svit a zároveň potřebují dioptrické brýle. Nabídnout můžeme na stálo zabarvené brýlové čočky v potřebných dpt. Řidič by pak měl zvlášť čiré a zvlášť sluneční dioptrické brýle. Polarizační brýlové čočky jsou velmi oblíbené z důvodu jejich  kvalitního zobrazování. Polarizační filtry propouští jen vertikální vlnění světla, díky tomu je vidění kontrastnější, lépe vnímáte barvy a neruší Vás odrazy světla od lesklých ploch. To je velmi důležitá vlastnost, kterou ocení ten, komu dělá problém průjezd po silnici mezi stromy, kde se střídá světlo stín, když zasvítí sluníčko na mokrou silnici po dešti a pokud by jste potřebovali vidět pod vodní hladinu, tak bez polarizace to nepůjde.
Někdo, kdo nosí brýle celodenně má v oblibě samozabarvovací brýlové čočky, které reagují venku zatmavením a uvnitř jsou čiré. Ale pozor, běžné samozabarvovací brýlové čočky reagují na UV záření, tedy, barví se, i když je trochu zataženo a slunce nesvítí.
Přední sklo auta odráží téměř 100 % UV záření, proto tyto běžné samozabarvovací čočky nereagují v autě na sluníčko. Ovšem, od roku 2011 jsou na našem trhu samozabarvovací brýlové čočky, které reagují i za sklem. Po zabarvení uvnitř auta nejsou tmavé, jako sluneční brýle ( 70 % – 80 % tmavost ), ale zabarvené do 50 % tmavosti. Někomu, kdo je profesionální řidič nebo tráví za volantem velmi mnoho času, bych pak doporučila brýlovou čočku Transitions Drivewear, kde se kombinují dvě technologické vlastnosti : polarizace a zabarvování. Tyto brýlové čočky mění odstín od zelenožluté, přes červenohnědou až po tmavě červenohnědou, v závislosti na množství světla. Za špatného světla a oblačného počasí mají zelenožlutou barvu, aby poskytovaly vysoký kontrast, při vystavení viditelnému světlu se změní v červenohnědou bravu, která umožňuje lepší vnímání hloubky prostoru. Za všech podmínek je zajištěna polarizace. Jediným nedostatkem těchto brýlových čoček je, že jsou navrženy na denní podmínky, nikoliv na řízení v noci. V základním stavu nejsou čiré, ale mají asi 20 % zabarvení zelenožluté. Další možností jsou polarizační předvěsy, které se „kolíčkem „ přichytí za horní polovinu stávajících dioptrických brýlových čoček. Někomu nemusí vyhovovat jejich neestetičnost, ale výhodu mají v rychlé manipulaci odklopení , např. při vjezdu do tunelu. Zákazníci mají rádi podobnou variantu, kdy je sluneční předvěs součástí brýlové obruby, protože zde je řešena estetika. Uchycení bývá na magnetky, které jsou buď na stranách brýlové obruby nebo na jednom magnetu, který je v nosní části obruby. Poslední rok se začínají prodávat i plastové brýle, které mají magnety již zabudované v materiálu a nejsou tak vidět. Další možnost jsou brýle přes brýle. V nabídce máme polarizační , plastové obruby s širšími stranicemi. Pokud někdo z určitých důvodů nemá stálé dioptrie a často si mění brýlové čočky, z finančního hlediska je toto řešení zajímavé. Brýle jsou dostatečně velké, původní dioptrické pod nimi nejsou vidět.

Čím si pomoct na na noční řízení?

Nezbytnou součástí všech brýlových čoček by měla být povrchová úprava, které se říká antireflex. Ta ruší odlesky a odrazy světla na plochách brýlové čočky, díky ní jde do oka více světla a proto je vidění jasnější. Velmi nepříjemné je oslnění od světel protijedoucích aut. V dnešní době se do světlometů
využívají xenonové výbojky nebo LED světla. Oslnění z nich nejvíc způsobuje modrá část světelného spektra. Hlavní příčinou oslnění řidičů je tedy nadměrné působení modré složky světla spolu s vysokým jasem svítící plochy světlometů protijedoucích vozidel. Citlivost na oslnění se zpravidla s věkem zvyšuje. Na optickém trhu jsou nabízeny brýlové čočky, které snižují propustnost modré části světelného záření. Tím snižují nežádoucí oslnění a zvyšují kontrast vidění. Sama jsem řešila tento problém a vyzkoušela brýlové čočky od různých firem. Mně, osobně, nejvíc vyhovuje povrchová úprava Glare. Brýlové čočky mají světle žlutohnědé 20% zabarvení. Jsou určené k běžnému celodennímu nošení. I přes své zabarvení splňují normu pro řízení v noci, včetně propustnosti pro všechny barvy signálních světel. Za soumraku nebo v mlze mají rozjasňující účinek. Někdo by mohl namítat, že stejné účinky mají i brýle se žlutými skly do mlhy, ale žlutá barva pohlcuje modrou barvu na 100% a pak Vám modré objekty zmizí úplně, což není žádoucí.

Nepodceňujte nošení brýlí za volantem. Můžete tak předejít možné přičině automobilové nehody.

Domů / Blog / Řidiči a brýle